Twitters sökfunktion ska bli mer avancerad. Idag indexerar den bara inläggen på Twitter. I framtiden ska den också följa alla länkar som postas och indexera de sidor som användarna tycker är intressanta.
Den som idag söker på exempelvis “Google” eller “Iphone” hos Twitter får upp lista på tankar och åsikter om sökjätten och mobiltelefonen, sorterade i kronologisk ordning.Men Twitter-användarna formulerar inte bara egna tankar. Ett väldigt vanligt sätt att använda mikrobloggar är att länka till intressanta webbsidor.
De länkarna vill nu Twitter använda för att göra sin sökfunktion bättre. Det berättar Santosh Jayaram för Cnet.com. Han är driftschef på Twitter, och fram tills nyligen chef för “search quality operations” på Google.
Tankegången bakom den planerade utökningen av Twitters sökfunktion är enkel att förstå: De webbplatser som Twitter-användarnas väljer att länka till hör med stor sannolikhet till de mest läsvärda texterna på nätet i varje givet ögonblick. Med ett sökresultat som innehåller också de sidorna skulle relevansen i Twitters sökfunktion öka rejält. Någon konkurrent i förhållande till Google skulle tjänsten inte bli. Åtminstone inte sett till mängden information som sökdatabasen innehåller, men möjligen när det gäller kvalitet. I takt med att användarna strömmar till Twitter och allt fler tipsar sina kontakter där om intressant läsning, desto bättre skulle Twitters sökresultat bli.
Exakt hur de nya sökfunktionerna ska fungera avslöjar Santosh Jayaram inte, inte heller någon tidsplan. Men det är inte osannolikt att tänka sig att Twitter bland annat tänker ta hänsyn till de relationer som användarna bygger upp på Twitter. Om du söker efter “Iphone” och det är flera av dina kontakter som nyligen länkat till ett och samma blogginlägg om telefonen, då är det troligt att det är bra läsning just för dig.
Däremot berättar Santosh Jayaram att man också håller på att se över hur sökresultaten presenteras. I nuläget är det ren kronologi som gäller, med det senaste inlägget först. För att förbättra resultatlistan funderar Twitter på att också väga in respektive persons “Twitter-rykte”. Men också här är Santosh Jayaram företegen om detaljerna.
Sammantaget är det här en del i en utveckling som kallas för socialt sök. Tanken är att användarna tillsammans hjälps åt att vaska fram guldkornen bland nätets alla webbsidor.
— Ur användarsynpunkt är det största problemet med internet att man sköljs över av information. Med sociala funktioner i sökmotorerna är tanken att sökresultaten ska bli bättre, sa Martin Källström, vd på Linköpingsföretaget Twingly, nyligen i en intervju i Ny Teknik.